Lysande skylt och Stockholms skyltpris

Med 2017 års Lysande skylt avslutades tävlingen om stadens vackraste klassiska lysande skylt. Stadsmuseet räcker över stafettpinnen till alla de stockholmare som tycker om kvällsstadens ljus och vill att kulturvärdena lever vidare.

Sedan år 2011 har Stadsmuseet i Stockholm verkat för att uppmärksamma värdet av att bevara och vårda lysande skyltar, eftersom de inte har ett skydd i formell mening. Det är helt upp till skyltarnas ägare om de får lysa och sitta kvar. Genom tävlingen Lysande skylt har såväl företag som allmänhet uppmärksammats på skyltarnas kulturhistoriska värde i stadsmiljön. Goda exempel på både form och vård har lyfts fram och stockholmarna har engagerats genom årliga omröstningar.

Vi vill tacka alla som röstat, vårdat, debatterat och älskat stadens skyltar under tävlingsåren och visat engagemang i frågan. Själva går vi vidare med att lyfta fram andra värden bland Stockholms byggnader och miljöer som inte är skyddade men ändå är väl värda att bevara för framtiden. Har du förslag på vad vi på Stadsmuseet kan sätta fokus på framöver är du välkommen att mejla oss på stadsmuseet@stockholm.se

Lysande skylt 2017

Åhléns tidkula vid Skanstull tilldelas för sin klassiska ljusreklam priset Lysande skylt 2017. Läs mer om pristagaren

De nominerade var Ringdahls optik på Fleminggatan 36, Åhléns vid Skanstull och Sibyllans kaffehandel på Sibyllegatan 35.

Lysande skylt 2016

Biograf Fontänen på Vällingby torg tilldelas för sin klassiska ljusreklam priset Lysande skylt 2016. Läs mer om pristagaren

De nominerade var biograferna Fontänen, Park och Victoria.

Lysande skylt 2015

Eko Wera på Odengatan 92 tilldelas för sin klassiska ljusreklam priset Lysande skylt 2015. Bistro Bananas på Skånegatan 47 tilldelas Stockholms skyltpris 2015 för bästa ljusreklam som satts upp under det senaste året. Läs mer om pristagarna

De nominerade var Folksam på Bohusgatan 14, Expressen/Dagens Nyheter på Kornhamnstorg 61/Slussplan 1–3 och Eko Wera.

Lysande skylt 2014

För sin klassiska ljusreklam tilldelas Konditori Santa Fé i Kärrtorp priset Lysande skylt 2014. Salomonsson Agency AB på Södermalm tilldelas Stockholmsskyltpris 2014 för bästa ljusreklam som satts upp under det senaste året. Läs mer om pristagarna

De nominerade var Vår bod, Konditori Santa Fé och Post (det tidigare postkontoret på Fridhemsgatan).

Lysande skylt 2013

Omröstningen pågick mellan den 11 och den 23 oktober 2013. Vinnaren blev Karla frukt.

Butiken Karla frukt slog i mitten av 1960-talet upp sina portar och tände neonskylten med den lysande apelsinen. Skylten ritades av frukthandlaren Nils Tauson och den tillverkades av Morneon. Samma lysande apelsin fanns redan före 1960-talet på de fruktbutiker i Stockholm som hörde till familjeföretaget Frukt Bernhard.Juryns motivering:

En ljusskylt som toppas med en neonapelsin, mot en bakgrund i grönt, lockar till fruktaffären. Sedan 1960-talet pryder Karla frukt sin plats i Stockholm by night.

Övriga nominerade till Lysande skylt 2013 var Saga och tunnelbaneskylten T.

Vad är klassisk ljusreklam?

Neonskylt med texten Tag alltid Tulo.Tuloskylten, vinnare Lysande skylt 2011.

Stockholm är en stad som lyser. Klassiska neonskyltar och annan ljusreklam ger kvällarna en speciell karaktär.Det var på 1930-talet som Stockholm förvandlades från mörk kvällsstad till skimrande neonstad. Och snart lyste skyltar som Liptons té, Palladium och Skomans klart i natten. Störst av alla skyltar var DUX Radio och TV vid Hötorget.

 

Många små neonskyltar lyste utanför butiker och visade i neonrött, blått eller grönt vägen till BLOMMOR, FRISÖR, TOBAK, KONDITORI.

Ljusreklam blir klassisk när den med tiden omtolkas av oss och inte längre ses enbart eller främst som reklam, utan som ljuskonstverk. Klassisk ljusreklam har sådana kvaliteter att dess estetik upplevs som en del av stadsbilden.

Neonskylt med texten Råcksta Centrum.Råcksta Centrum, vinnare Lysande skylt 2012. Foto: Göran Fredriksson

Klassisk ljusreklam är en kulturskatt, älskad av stockholmarna och 1900-talets mest lysande kulturarv. Stadsmuseet vill med utmärkelsen Lysande skylt visa vår uppskattning och hylla dem som äger och vårdar klassisk ljusreklam. Bara så kan gamla skyltar räddas. Det finns ingen lagstiftning eller myndighet som har mandat att hindra klassiska skyltar från att skrotas. Det är därför skyltar som Stomatol, från 1909 och Sveriges äldsta bevarade ljusreklam, alltid är hotad.

Tidigare pristagare

2013 Karla frukt, Karlavägen
2012 Råcksta Centrum,Råcksta
2011 Tuloskylten, St Eriksbron

Stockholms skyltpris

Neonskylt med texten Taverna.Taverna Brillo, vinnare av Stockholms skyltpris 2013. Foto: Emelie Birchman.

Ljusreklamförbundets pris Stockholms skyltpris delas ut samtidigt som Lysande skylt för ljusreklam som satts upp under det senaste året.Till Stockholms skyltpris kan nomineras en inom Stockholms stads gräns fast installerad, belyst eller lysande informations- eller reklamanordning, placerad utomhus och med verkan i stadsrummet och den offentliga miljön.

Tidigare pristagare

2013 Taverna Brillo
2012 Restaurang Spring och SkyltGruppen
2011 Dans och cirkushögskolan och SkyltGruppen

Läs mer på Ljusreklamförbundets webbplats.

Neonskyltsinventeringen

Under 1998 inventerade Stadsmuseet neonskyltar i Stockholm. Samtliga neonskyltar äldre än 1975 inventerades, samt utvalda neonskyltar som bildade välkända blickfång i staden.

Neonskyltsinventeringen i digitala Stadsmuseet

Uppdaterad