Hökarängen – ett modernismens fullskalelabb

Hus med förskjutna fasadpartier.
Sicksackhuset utmed Sjöskumsvägen. Foto: Ingrid Johansson, 2002.
  • Öppettid

    Tisdag 4 maj

    18.00–19.15

  • Pris

    120 kronor

    Biljettsläpp 2 februari
  • Plats

    Hökarängen

    Samlingsplats står på biljetten

Vi tar en tur genom en stadsdel där arkitektur kan vara skulptur och där en butiksgata kan vara något så häpnadsväckande som bilfri.

Hökarängen var en av de första förorterna som efter andra världskriget uppfördes söder om centrala Stockholm utmed den nya tunnelbanan, eller spårvagnen som den först såldes in som. Inspirationen kom från de så kallade New Towns som lanserades redan under de sista krigsåren inför Londons återuppbyggnad.

Flera arkitekter var involverade i Hökarängen, men den som främst satte sin prägel på området var David Helldén. Han ritade bland annat sicksack-huset utmed Sjöskumsvägen och centrumanläggningen med det karaktäristiska höghuset utformat som en skulptur – i sig en arkitektonisk markvärdighet.

Allra intressantast var nog ändå greppet att göra butiksgatan bilfri. Detta hade inte prövats någon annanstans tidigare, inte heller internationellt, när Hökarängens centrum förverkligades.

Greppet blev en succé och bidrog inte bara till att man i större skala vågade satsa på att göra den nya Sergelgatan i Hötorgscity till gågata, utan även till att man på andra håll i världen genomförde liknande butiksstråk reserverade för fotgängare.

Guide: Martin Rörby, arkitekturhistoriker

Tillfällen våren 2021

Lördag 17 april 14.00–15.15
Tisdag 4 maj 18.00–19.15

Sträcka

Cirka 2 kilometer

Tillgänglighet

Det går bra att ta sig fram med rullstol och med barnvagn.

Tack för att du håller avstånd!
Läs om corona och ditt besök