Kläder och skor

Teckning av två dansande kvinnor, den ena med gul klänning och den andra med rosa klänning.
Dansande rokokodamer. Carl August Ehrensvärd.

Kläder markerade social status och tillhörighet. Arbetare kunde skiljas från tjänstefolk och bönder från borgare. Högre stånd utmärkte sig med dyrbara modeplagg och avancerade frisyrer. Skönhet krävde tid och pengar. Kläder var hårdvaluta.

En kvinna skulle ha små fötter i nätta sidenskor, hårt snörd midja, svällande höfter under draperade sidentyger och små bröst i en djup urringning. Smink bars som en täckande mask i skarpa färger; vitt puder, rött på kinder och läppar och sotsvarta ögonbryn.

Även det maskulina idealet var sirligt och färgstarkt med puder, silkesstrumpor över välformade vader, broderade sidenvästar, krås och rosetter. Den röda färgen var populär, den förknippades med manlighet och makt och bars av statsmän och kungligheter.

Klänning i sidenbrokad

Blått och gult blommönster på gulgrön botten. Kvartslång ärm. Watteauveck i ryggen, 1700-talets slut.

Klänningstypen är öppen fram och bars över en underkjol och med ett löst framstycke upptill.

Tillhör Sörmlands läns museum (SLM 9507)

Styvkjortel

Grovt linne med tre järnringar i kanal horisontellt placerade. Vadderad med tagel över höfterna. Knytband bak och i sidorna. 1700-talets mitt.

Kjorteln tillhör en tvådelad klänning, så kallad Robe à la Anglaise. Från Biby gård i Sörmland.

Tillhör Sörmlands läns museum (SML 14119:3)

Höftkuddar

Så kallade pocher (franska för fickor) eller paniers anglais (franska för engelska korgar) av linne. 1700-talets mitt.

Halvmåneformade kuddar förstärkta med tre järnringar i kanal per kudde. Ficka i en av dem. Har använts till att öka höftpartiet. Från Biby gård i Sörmland.

Tillhör Sörmlands läns museum (SLM 14119:4)

Snörliv

Ljusrött linnetyg. Hela livet är runt om försett med valbarder. Åtta par hål för snörning. Nederdelen avslutas med flikar. 1700-tal.

Mitt bak en 70 millimeter lång rundad snibb. Axelband 40 millimeter bred. Axelbanden har lossats och livet har burits med dessa nedvikta. Två små fickor framtill på insidan.

Tillhör Sörmlands läns museum (SLM 11715)

Väst

Tillverkad av karmosinrött siden med invävd blomsterbård nedtill, längs med knapprad fram och på ficklocken.

Blommorna gjorda i en sammetsliknande teknik. Senare tillfört spetskrås runt halskanten. Vit foderrygg (bomullsflanell?). Tyget på ryggens insida är i linnekypert, flossat med inslag av silke. Elva klädda knappar fram, två fickor med breda ficklock. Den långa broderade västen är typisk för rokokons herrmode.

Ur Stadsmuseets samlingar (SLM 14131)

Herrjacka

Tillverkad av siden till nationell dräkt. Buren av riksrådet Anton Friedrich Kock (1758–1841).

Dräkten introducerades av Gustav III år 1778. Dräkten skulle begränsa lyxkonsumtion och skapa en enhetlig klädkod enligt mottot ”ett folk, en dräkt”. Varianter togs fram för olika samhällsklasser och tillfällen. Ljusblå med vita kanter var hovets galadräkt. Till dräkten hör även knäbyxor, skärp och en kort mantel. Läs mer om Gustav III och den nationella dräkten på Livrustkammaren.se 

Ur Stadsmuseets samlingar (SSM 20738)

Gula skor

I mönstervävt siden, kantade med sidenband, 3 rader veckade sidenband framtill.

Fodrade med läder och vitt skinn. Pompadourklack klädd med vitt skinn. Klackhöjd 100 millimeter. 1770-tal.

Ur Stadsmuseets samlingar (SLM 3116)

Röda sidentofflor

Från 1700-talets senare del.

Ur Stadsmuseets samlingar (SSM 23352)

Damsko

Gjorda av skinn, 1700-tal. Snörslejfsko med överliggande plös. Kraftig mellansula och klack av näver. Underst på sulan och klacken läder och spikskoning.

Hittad i samband med rivningar i kvarteret Droskhästen, Folkungagatan, Södermalm. 

Ur Stadsmuseets samlingar (SSM 2477)

Damsko

Gjord av linne och skinn.

Hittad vid byggnadsarbete i kvarteret Pollux 11, Stora Hoparegränd, Gamla stan. 

Ur Stadsmuseets samlingar (SSM 37830)

Uppdaterad