Oscar Bladh

Stadshuset, Riddarholmen 1937. Foto: Oscar Bladh.

Flygfotograf.

Som ung pojke uppmärksammade Oscar Bladh (1895–1973) flygbaronen Carl Cederström, och därmed var hans flygintresse grundat. Ett annat stort intresse var fotografering. I lumpen blev han värnpliktig fotograf och efter tjänstgöringen deltog han så ofta han kunde vid olika flygdagar och flyguppvisningar.

För att finansiera flygfotandet fick han dra sig fram på olika sätt, allt från beställningar av flygbilder till mekanikerjobb. Under en period arbetade han åt Svenska Luftfartsaktiebolaget, som hade flyglinjer till Baltikum. En annan period fick han anställning hos AB Aero-Materiel som hade flygfotouppdrag i hela Norden. Men när kriget kom i april 1940 innebar det näringsförbud för Oscar Bladh. All fotografering från luften förbjöds. Uppfinningsrik som han var lyckades han då emellertid bli anställd vid flygvapnet och blev flottiljfotograf på F10 i Malmö, där han blev kvar till freden 1945. Oscar Bladh började fotografera från flygplan redan 1918 och fortsatte med det till över 70 års ålder.

Orädd och engagerad

Flygbild över Danvikskanalen.Danvikskanalen 1934.Foto: Oscar Bladh.

Som fotograf var Oscar Bladh mycket skicklig, oavsett om resultatet fordrade morgonljus från öst eller flygningar på ”klädstreckshöjd”. Många gånger skrämde han halvt ihjäl piloterna han arbetade med när han ovanför målet plötsligt slängde sig halvvägs ut ur flygplanet med endast en enkel rem runt midjan och ena foten på vingstöttorna. Något som inte kan ha varit lätt med den stora kamera han använde, en före detta militär handkamera med 250 millimeter brännvidd och ett negativformat på 13x18 centimeter.

Tillsammans med flygaren Albin Ahrenberg gjorde han flera flygturnéer över Sverige. Ibland handlade det om reklamuppdrag som exempelvis Tomtens skurpulver, andra gånger var uppdraget att föreviga Sverige från luften. Hans kamera svepte lättvindigt över landet genom många decennier och motiven speglar ett Sverige i omvandling. Hans Stockholmsbilder från över femtusen negativ skildrar den föränderliga staden, där sprängkratrarna i det sanerade city vittnar om ett ständigt byggande, och speglar en tid då Stockholms förorter växer fram.

Utforska

Uppdaterad